Kost og måltider

Sunde madvaner grundlægges allerede i barndommen. Man har derfor som forældre ansvar for, at ens barn lærer gode kostvaner og får sund mad at spise, så barnet kan vokse og trives og have en masse energi til at udvikle sig igennem leg og læring både i hjemmet og hos os i Munkeengen.

Måltidet
Vi giver børnene et roligt og hyggeligt måltid og skaber en god madkultur.

Råvarer
Vi bestræber os på at bruge danske og økologiske råvarer,  men rækkefølgen er, dansk frem for økologi.

Madordning
Majbritt vores køkkenassistent laver dejlig mad til børnene hver dag. Hun bestræber sig på at bruge økologiske danske råvarer. Ligeledes får børnene formiddagsmad og eftermiddagsmad i vuggestuen.

Drikke
I vuggestuen serverer vi mælk 2 gange dagligt, i børnehaven 1 gang dagligt. Herudover er der vand til alle 3 måltider.

Sukker og salt
Vi tilsætter ikke unødigt sukker eller salt i maden, men bruger dem som smagsgivere og har en sund indgangsvinkel til sukker og salt i maden.

Hvem bestemmer?
Der stemmes blandt forældrene om madordningen hver andet år og i juni 2019 afgjorde afstemningen at fastholde madordningen som beskrevet ovenover.

Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens hjemmeside